COMPETITIVE PRESSURES ON THE ARTISAN COFFEE ROASTER SEGMENT IN THE STATE OF MINAS GERAIS, BRAZIL: A MULTI-CASE STUDY

Authors

  • Elisa Reis Guimarães Departamento de Administração e Economia (DAE) da Universidade Federal de Lavras (UFLA)
  • Helga Cristina Carvalho de Andrade Agência de Inovação do Café da Universidade Federal de Lavras (InovaCafé-UFLA)
  • Álvaro dos Reis Cozadi Departamento de Ciência da Computação da Universidade Federal de Lavras (DCC-UFLA)
  • Luiz Marcelo Antonialli Departamento de Administração e Economia da Universidade Federal de Lavras (DAE-UFLA)
  • Antônio Carlos dos Santos Departamento de Administração e Economia da Universidade Federal de Lavras (DAE-UFLA)

Keywords:

Specialty coffees, strategy, coffee waves.

Abstract

The specialty coffee market is still little known and underexplored in Brazil, motivating an analysis of the competitive pressures and structure of the artisan coffee roaster segment in the state of Minas Gerais, in order to better understand it and encourage the adoption of specific policies for its expansion, besides comparing it to the commodity coffee roasting segment. A multi-case study was performed with three companies in this segment through in-depth interviews with their owners. There were significant changes in the competitive forces that shape the coffee industry, when comparing the specialty and commodity coffee segments, both in intensity and in motivations. Among the suggested policies to support the specialty coffee segment are its promotion and dissemination through “consumer education” and awareness raising on the differentiated properties of these products, besides providing subsidized courses and specializations for those who wish to be involved in this marketplace.

Author Biographies

Elisa Reis Guimarães, Departamento de Administração e Economia (DAE) da Universidade Federal de Lavras (UFLA)

Doutoranda em Administração pela Universidade Federal de Lavras (UFLA) e membro do Grupo de Estudos em Estrutura, Dinâmica e Gestão de Cadeias Produtivas (GECAP-UFLA)

Helga Cristina Carvalho de Andrade, Agência de Inovação do Café da Universidade Federal de Lavras (InovaCafé-UFLA)

Graduada em Turismo e Mestre em Administração, com ênfase em gestão de cadeias produtivas. Gestora de Inovação em Café da Agência de Inovação do Café (InovaCafé) e Barista Responsável pela Cafeteria Escola da Universidade Federal de Lavras (UFLA).

Álvaro dos Reis Cozadi, Departamento de Ciência da Computação da Universidade Federal de Lavras (DCC-UFLA)

Graduando em Sistemas de Informação pela Universidade Federal de Lavras. 

Luiz Marcelo Antonialli, Departamento de Administração e Economia da Universidade Federal de Lavras (DAE-UFLA)

Graduado em Agronomia pela antiga Escola Superior de Agricultura de Lavras - ESAL, atual Universidade Federal de Lavras (UFLA). Mestre em Administração Rural pela ESAL e Doutor em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade-FEA/USP. Professor Titular do Departamento de Administração e Economia da UFLA

Antônio Carlos dos Santos, Departamento de Administração e Economia da Universidade Federal de Lavras (DAE-UFLA)

Graduação em Agronomia pela Universidade Federal de Lavras e em direito pela UNILAVRAS, mestrado em Administração pela Universidade Federal de Lavras, doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo. Professor na Universidade de Brasília (1989 a 1993) e na Universidade Federal de Lavras desde 1993.

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Published

2018-06-26

How to Cite

GUIMARÃES, E. R.; DE ANDRADE, H. C. C.; COZADI, Álvaro dos R.; ANTONIALLI, L. M.; DOS SANTOS, A. C. COMPETITIVE PRESSURES ON THE ARTISAN COFFEE ROASTER SEGMENT IN THE STATE OF MINAS GERAIS, BRAZIL: A MULTI-CASE STUDY. Coffee Science - ISSN 1984-3909, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 136–148, 2018. Disponível em: http://www.coffeescience.ufla.br/index.php/Coffeescience/article/view/1388. Acesso em: 9 dec. 2021.

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